Dhammatthavinicchayo

Bodhanatthā



right click to download mp3

15. Cattāri Satipaṭṭhānāni

from Satipaṭṭhānasuttaṁ, MN 10

1. Idha, bhikkhave, bhikkhu kāye kāyānupassī viharati, ātāpī, sampajāno, satimā, vineyya loke abhijjhādomanassaṁ,
2. vedanāsu vedanānupassī viharati, ātāpī, sampajāno, satimā, vineyya loke abhijjhādomanassaṁ,
3. citte cittānupassī viharati, ātāpī, sampajāno, satimā, vineyya loke abhijjhādomanassaṁ,
4. dhammesu dhammānupassī viharati, ātāpī, sampajāno, satimā, vineyya loke abhijjhādomanassaṁ.

from Satipaṭṭhānavibhaṅgo (Vibh. 7)

1. Kathañ-ca What follows is what is considered to constitute the root (mūla) form of the mindfulness (satipaṭṭhāna) teaching, before it was expanded with additions to what now are the discourses at DN 22 and MN 10. See Sujāto, A History of Mindfulness. bhikkhu ajjhattaṁ kāye kāyānupassī viharati? Idha bhikkhu ajjhattaṁ kāyaṁ – uddhaṁ pādatalā, adho kesamatthakā, tacapariyantaṁ, pūraṁ nānappakārassa asucino – paccavekkhati:

Atthi imasmiṁ kāye:

{1} Kesā,
{2} lomā,
{3} nakhā,
{4} dantā,
{5} taco,
{6} maṁsaṁ,
{7} nahāru,
{8} aṭṭhi,
{9} aṭṭhimiñjā,
{10} vakkaṁ,
{11} hadayaṁ,
{12} yakanaṁ,
{13} kilomakaṁ,
{14} pihakaṁ,
{15} papphāsaṁ,
{16} antaṁ,
{17} antaguṇaṁ,
{18} udariyaṁ,
{19} karīsaṁ,
{20} pittaṁ,
{21} semhaṁ,
{22} pubbo,
{23} lohitaṁ,
{24} sedo,
{25} medo,
{26} assu,
{27} vasā,
{28} kheḷo,
{29} siṅghāṇikā,
{30} lasikā,
{31} muttan-ti.

So taṁ nimittaṁ āsevati bhāveti bahulīkaroti svāvatthitaṁ vavatthapeti... In the text it continues by applying the same instruction in regard to another, then in regard to himself and another, which sections are omitted here. For full text see Satipaṭṭhānavibhaṅgo.

2. Kathañ-ca bhikkhu ajjhattaṁ vedanāsu vedanānupassī viharati?

{1} Idha bhikkhu sukhaṁ vedanaṁ vediyamāno: Sukhaṁ vedanaṁ vediyāmī ti pajānāti;
{2} dukkhaṁ vedanaṁ vediyamāno: dukkhaṁ vedanaṁ vediyāmī ti pajānāti;
{3} adukkhamasukhaṁ vedanaṁ vediyamāno: adukkhamasukhaṁ vedanaṁ vediyāmī ti pajānāti.
{4} sāmisaṁ vā sukhaṁ vedanaṁ vediyamāno: sāmisaṁ sukhaṁ vedanaṁ vediyāmī ti pajānāti;
{5} nirāmisaṁ vā sukhaṁ vedanaṁ vediyamāno: Nirāmisaṁ sukhaṁ vedanaṁ vediyāmī ti pajānāti;
{6} sāmisaṁ vā dukkhaṁ vedanaṁ vediyamāno: Sāmisaṁ dukkhaṁ vedanaṁ vediyāmī ti pajānāti;
{7} nirāmisaṁ vā dukkhaṁ vedanaṁ vediyamāno: Nirāmisaṁ dukkhaṁ vedanaṁ vediyāmī ti pajānāti;
{8} sāmisaṁ vā adukkhamasukhaṁ vedanaṁ vediyamāno: Sāmisaṁ adukkhamasukhaṁ vedanaṁ vediyāmī ti pajānāti;
{9} nirāmisaṁ vā adukkhamasukhaṁ vedanaṁ vediyamāno: Nirāmisaṁ adukkhamasukhaṁ vedanaṁ vediyāmī ti pajānāti.

So taṁ nimittaṁ āsevati bhāveti bahulīkaroti svāvatthitaṁ vavatthapeti...

3. Kathañ-ca bhikkhu ajjhattaṁ citte cittānupassī viharati?

{1} Idha bhikkhu sarāgaṁ vā cittaṁ: Sarāgaṁ me cittan-ti pajānāti,
{2} vītarāgaṁ vā cittaṁ: Vītarāgaṁ me cittan-ti pajānāti;
{3} sadosaṁ vā cittaṁ: Sadosaṁ me cittan-ti pajānāti,
{4} vītadosaṁ vā cittaṁ: Vītadosaṁ me cittan-ti pajānāti;
{5} samohaṁ vā cittaṁ: Samohaṁ me cittan-ti pajānāti,
{6} vītamohaṁ vā cittaṁ: Vītamohaṁ me cittan-ti pajānāti;
{7} saṅkhittaṁ vā cittaṁ: Saṅkhittaṁ me cittan-ti pajānāti,
{8} vikkhittaṁ vā cittaṁ: Vikkhittaṁ me cittan-ti pajānāti;
{9} mahaggataṁ vā cittaṁ: Mahaggataṁ me cittan-ti pajānāti,
{10} amahaggataṁ vā cittaṁ: Amahaggataṁ me cittan-ti pajānāti;
{11} sa-uttaraṁ vā cittaṁ: Sa-uttaraṁ me cittan-ti pajānāti,
{12} anuttaraṁ vā cittaṁ: Anuttaraṁ me cittan-ti pajānāti;
{13} samāhitaṁ vā cittaṁ: Samāhitaṁ me cittan-ti pajānāti,
{14} asamāhitaṁ vā cittaṁ: Asamāhitaṁ me cittan-ti pajānāti;
{15} vimuttaṁ vā cittaṁ: Vimuttaṁ me cittan-ti pajānāti,
{16} avimuttaṁ vā cittaṁ: Avimuttaṁ me cittan-ti pajānāti.

So taṁ nimittaṁ āsevati bhāveti bahulīkaroti svāvatthitaṁ vavatthapeti...

4. Kathañ-ca bhikkhu ajjhattaṁ dhammesu dhammānupassī viharati?

{1} Idha bhikkhu santaṁ vā ajjhattaṁ kāmacchandaṁ: This and what follows constitute the five hindrances. Atthi me ajjhattaṁ kāmacchando ti pajānāti; asantaṁ vā ajjhattaṁ kāmacchandaṁ: Natthi me ajjhattaṁ kāmacchando ti pajānāti. Yathā ca anuppannassa kāmacchandassa uppādo hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca uppannassa kāmacchandassa pahānaṁ hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca pahīnassa kāmacchandassa āyatiṁ anuppādo hoti, tañ-ca pajānāti.
{2} Santaṁ vā ajjhattaṁ byāpādaṁ: Atthi me ajjhattaṁ byāpādo ti pajānāti; asantaṁ vā ajjhattaṁ byāpādaṁ: natthi me ajjhattaṁ byāpādo ti pajānāti. Yathā ca anuppannassa byāpādassa uppādo hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca uppannassa byāpādassa pahānaṁ hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca pahīnassa byāpādassa āyatiṁ anuppādo hoti, tañ-ca pajānāti.
{3} Santaṁ vā ajjhattaṁ thīnamiddhaṁ : Atthi me ajjhattaṁ thīnamiddhan-ti pajānāti; asantaṁ vā ajjhattaṁ thīnamiddhaṁ: Natthi me ajjhattaṁ thīnamiddhan-ti pajānāti. Yathā ca anuppannassa thīnamiddhassa uppādo hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca uppannassa thīnamiddhassa pahānaṁ hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca pahīnassa thīnamiddhassa āyatiṁ anuppādo hoti, tañ-ca pajānāti.
{4} Santaṁ vā ajjhattaṁ uddhaccakukkuccaṁ: Atthi me ajjhattaṁ uddhaccakukkuccan-ti pajānāti; asantaṁ vā ajjhattaṁ uddhaccakukkuccaṁ: Natthi me ajjhattaṁ uddhaccakukkuccan-ti pajānāti. Yathā ca anuppannassa uddhaccakukkuccassa uppādo hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca uppannassa uddhaccakukkuccassa pahānaṁ hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca pahīnassa uddhaccakukkuccassa āyatiṁ anuppādo hoti, tañ-ca pajānāti.
{5} Santaṁ vā ajjhattaṁ vicikicchaṁ: Atthi me ajjhattaṁ vicikicchā ti pajānāti; asantaṁ vā ajjhattaṁ vicikicchaṁ: Natthi me ajjhattaṁ vicikicchā ti pajānāti. Yathā ca anuppannāya vicikicchāya uppādo hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca uppannāya vicikicchāya pahānaṁ hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca pahīnāya vicikicchāya āyatiṁ anuppādo hoti, tañ-ca pajānāti.

{1} Santaṁ vā ajjhattaṁ satisambojjhaṅgaṁ: These and what follows constitute the seven factors of awakening, see also section 20 below. Atthi me ajjhattaṁ satisambojjhaṅgo ti pajānāti; asantaṁ vā ajjhattaṁ satisambojjhaṅgaṁ: Natthi me ajjhattaṁ satisambojjhaṅgo ti pajānāti. Yathā ca anuppannassa satisambojjhaṅgassa uppādo hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca uppannassa satisambojjhaṅgassa bhāvanāya pāripūrī hoti, tañ-ca pajānāti.
{2} Santaṁ vā ajjhattaṁ dhammavicayasambojjhaṅgaṁ: Atthi me ajjhattaṁ dhammavicayasambojjhaṅgo ti pajānāti; asantaṁ vā ajjhattaṁ dhammavicayasambojjhaṅgaṁ: Natthi me ajjhattaṁ dhammavicayasambojjhaṅgo ti pajānāti. Yathā ca anuppannassa dhammavicayasambojjhaṅgassa uppādo hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca uppannassa dhammavicayasambojjhaṅgassa bhāvanāya pāripūrī hoti, tañ-ca pajānāti.
{3} Santaṁ vā ajjhattaṁ viriyasambojjhaṅgaṁ: Atthi me ajjhattaṁ viriyasambojjhaṅgo ti pajānāti; asantaṁ vā ajjhattaṁ viriyasambojjhaṅgaṁ: Natthi me ajjhattaṁ viriyasambojjhaṅgo ti pajānāti. Yathā ca anuppannassa viriyasambojjhaṅgassa uppādo hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca uppannassa viriyasambojjhaṅgassa bhāvanāya pāripūrī hoti, tañ-ca pajānāti.
{4} Santaṁ vā ajjhattaṁ pītisambojjhaṅgaṁ: Atthi me ajjhattaṁ pītisambojjhaṅgo ti pajānāti; asantaṁ vā ajjhattaṁ pītisambojjhaṅgaṁ: Natthi me ajjhattaṁ pītisambojjhaṅgo ti pajānāti. Yathā ca anuppannassa pītisambojjhaṅgassa uppādo hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca uppannassa pītisambojjhaṅgassa bhāvanāya pāripūrī hoti, tañ-ca pajānāti.
{5} Santaṁ vā ajjhattaṁ passaddhisambojjhaṅgaṁ: Atthi me ajjhattaṁ passaddhisambojjhaṅgo ti pajānāti; asantaṁ vā ajjhattaṁ passaddhisambojjhaṅgaṁ: Natthi me ajjhattaṁ passaddhisambojjhaṅgo ti pajānāti. Yathā ca anuppannassa passaddhisambojjhaṅgassa uppādo hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca uppannassa passaddhisambojjhaṅgassa bhāvanāya pāripūrī hoti, tañ-ca pajānāti.
{6} Santaṁ vā ajjhattaṁ samādhisambojjhaṅgaṁ: Atthi me ajjhattaṁ samādhisambojjhaṅgo ti pajānāti; asantaṁ vā ajjhattaṁ samādhisambojjhaṅgaṁ: Natthi me ajjhattaṁ samādhisambojjhaṅgo ti pajānāti. Yathā ca anuppannassa samādhisambojjhaṅgassa uppādo hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca uppannassa samādhisambojjhaṅgassa bhāvanāya pāripūrī hoti, tañ-ca pajānāti.
{7} Santaṁ vā ajjhattaṁ upekkhāsambojjhaṅgaṁ: Atthi me ajjhattaṁ upekkhāsambojjhaṅgo ti pajānāti; asantaṁ vā ajjhattaṁ upekkhāsambojjhaṅgaṁ: Natthi me ajjhattaṁ upekkhāsambojjhaṅgo ti pajānāti. Yathā ca anuppannassa upekkhāsambojjhaṅgassa uppādo hoti, tañ-ca pajānāti; yathā ca uppannassa upekkhāsambojjhaṅgassa bhāvanāya pāripūrī hoti, tañ-ca pajānāti.

So taṁ nimittaṁ āsevati bhāveti bahulīkaroti svāvatthitaṁ vavatthapeti...